Kiemelt bejegyzés

Többé nem frissülő blog

Ez a blog többé nem frissül. Az új cikkek új helyen, a molnarcsaba.wordpress.com címen érhetők el.

2015. június 26.

Kollektív bölcsesség

Számítógépes játékosok közös erővel alig két hét alatt megoldottak egy tudományos rejtélyt,

amellyel tíz éve hiába próbálkoztak a szakterület legjobb tudósai. A legtöbb hasonló

projekt sikeréhez azonban az önkénteseknek még csak le sem kell ülniük gépük elé.





Rákattintok az egérrel a fehérje egyik dugó-

húzószerű láncára, és próbálom arrébb

húzni, hogy a molekula csinosabban néz-
zen ki. Néha sikerül jobbá tennem, ilyenkor

megdicsér a program, konfettik hullanak, és bónusz-
pontokat kapok. A Foldit nevű szoftverrel játszom,

több ezer más játékossal együtt. A képernyőn forgó,

hajlongó háromdimenziós modell masszírozása talán

értelmetlen időtöltésnek hathat (ebben nem külön-
bözne a többi számítógépes játéktól), a cél azonban

több ennél. A „megoldandó” molekula ugyanis a va-
lóságban is létezik, és társaimmal együtt azon dolgo-
zunk, hogy meghatározzuk mindeddig ismeretlen

térbeli alakját.

A program neve (magyarul: hajtogasd!) a fehér-
jék egyik legfontosabb jelleg-
zetességére utal. A

szaknyelven protein-
nek nevezett anyag

több ezer atomból

fölépülő óriásmo-
lekula. Bár építőele-
mei, az aminosavak

elágazások nélkül,

láncszerűen kapcso-
lódnak egymáshoz, a tel-
jes molekula térszerkezete

ennél sokkal bonyolultabb. A

lánc összevissza kanyarog,

fölgyűrődik, visszahajlik (ezt

hívják angolul hajtogatódás-
nak, foldingnak), mígnem ki-
alakul a fehérje térszerkezete.

Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy

az anyag betöltse a sejtben ját-
szott szerepét, feladatát (amint

arról Perczel András fehérjekémi-
kus, a Bolyai-díj idei kitüntetettje be-
szélt lapunknak adott interjújában: Há-

ziasított fehérjék, Magyar Nemzet Magazin, jú-

nius 11.).

Bár a térszerkezet kialakulásához elegendő az

aminosavsorrendben rejlő információ, még nem tu-
dunk annyit a folyamatról, hogy könnyedén megha-
tározhassuk a fehérjék háromdimenziós alakját. A

térbeli modell fölrajzolása az egyszerűbb molekulák-
nál is hónapok megfeszített munkáját igényli, a bo-
nyolult fehérjék esetében pedig még a legkorszerűbb

számítástechnikai módszerek segítségével sem lehe-
tünk biztosak a sikerben. Sokak számára megnyug-
tató lehet a tudat, hogy ez esetben az emberi intuíció

és a csapatmunka sokszor legyőzi a komputerek ké-

pességeit.

A fehérjék térszerkezetének közös erővel történő

megfejtésére hozták létre a washingtoni egyetem

komputertudósai és biokémikusai a Foldit programot

2008-ban. Meglátásuk szerint az emberek öröklött

mintázatfelismerő képessége, ha sokan, több tízezren

működnek együtt, hatékonyabb lehet a háromdimen-
ziós formák megtalálásában, mint a legfejlettebb

programok. A játékban (amelyet bárki ingyenesen le-
tölthet a Fold.it weboldalról) úgy kell csűrnünk-csa-
varnunk a fehérjéket, hogy a molekula a legalacso-
nyabb energiaszintű állapotba kerüljön (ez jelzi

ugyanis a stabil térszerkezetet). Eközben a közösségi

számítógépes játékoknál megszokott módon ponto-
kat szerezhetünk, és versenyezhetünk másokkal.

Jutalmunk a hírnév lehet, ahogy történt ez most a

Spvincent, a Grabhorn és a Mimi becenevű felhasz-
nálókkal, olvasható az Ars Technica informatikai hír-
portálon.

A játékosok nemrég az emberi HIV-hez hasonló

Mason–Pfizer-majomvírus (amely AIDS-et okoz a

majmokban) proteáz enzimjének tíz lehetséges tér-
beli alakját kapták kiindulásul.

A proteáz enzimek az AIDS-betegséget okozó ret-
rovírusok egyik „csodafegyvere”: működésük blok-
kolása a vírus fertőzőképességének meggátolásához

vezethet.
– E proteáz, tehát a fehérjéket bontani képes en-
zim a vírus éréséhez elengedhetetlen – nyilatkozta la-
punknak Nagy Károly, a Semmelweis Egyetem Orvosi Mikrobiológiai Intézetének igazgatója. – A gazda-
sejtből kijutó vírusok fehérjéi ugyanis még hosszab-
bak a végleges állapotuknál, őket vágja szét a proteáz.

A vírus csak ezután tud újabb sejteket megfertőzni.

Talán érthető ezek után, miért övezi különös tu-
dományos érdeklődés a retrovírusok proteáz enzim-
jét. Ha valahogy blokkolni tudnánk a működését, a

vírus nem működne tovább. Nagy Károly és munka-
társai a múlt század utolsó évtizedében a HIV proteáz

enzimjének gátlóit, idegen szóval inhibitorait kutat-
ták. A felfedezett gyógyszermolekulákat ma már a

mindennapi orvoslásban is használják.

– Húsz évvel ezelőtt, amikor a protázinhibito-
rokkal kezdtem dolgozni, jószerével csak a polcról

levett vegyületeket tudtuk tesztelni, hogy vajon gá-

tolják-e a vírust. Ma már, ha ismerjük a célmoleku-
la térszerkezetét, számítógéppel meg tudjuk tervez-
ni azt a molekulát, amelyik gátolja a működését –

mondja Nagy Károly. – A lehetséges inhibitorok

pontosan illeszkednek az enzim aktív helyére, tehát

arra a részére, ahol a feladatát végzi. A jó inhibitor

olyan erősen odakötődik, hogy onnan soha többé

nem válik le, így az enzim valós célmolekulája már

nem fér oda.

A következő napokban e molekulákat alakítot-
ták át a játékosok (az eredetileg számukra bizto-
sított térszerkezetek lehetségesek, de „hibá-

sak”, azaz a célnak nem megfelelőek voltak),

így több tízezer lehetséges formát hoztak

létre. Alig telt el másfél hét, amikor Spvin-
cent előállt a korábbiaknál sokkal jobb

modellel, amelyet aztán Grabhorn és Mimi pillanatok alatt to-
vább finomított.

Ezek után a kutatóknak

alig maradt dolguk a moleku-
lával. Természetesen mindez

nem jelenti azt, hogy a többsé-

gükben laikus játékosok oko-
sabbak, mint a biokémikusok.

Pontosabban egyenként nyilván

nem okosabbak. Együtt viszont, a

több szem többet lát elvet követve, a

lelkes közösség a jelek szerint alkalmas le-
het egészen összetett problémák megoldására is.

A Foldit nem az első olyan projekt a washingtoni

egyetemen, amely a tömegek jó szándékára épít.

Szintén ez az egyetem áll az ugyancsak a fehérjék is-
meretlen térszerkezetének meghatározására létreho-
zott Rosetta@Home kezdeményezés mögött. Bár ez is

rengeteg számítógép együttes munkáján alapszik, az

elve lényegesen eltér a felhasználók aktív közreműkö-

dését igénylő számítógépes játéktól.

– Miután a kutatóintézetekben megtervezik a ku-
tatási projektet, a szükséges számításokat végző al-
kalmazást kettéosztják szerver- és kliensprogramok-
ra. A szerver földarabolja a feladatot, munkacsoma-
gokat képez belőle, majd elküldi a felhasználók szá-

mítógépein működő klienseknek. Azok elvégzik a

számításokat, az eredményeket pedig visszaküldik –

válaszolta kérdésünkre Kacsuk Péter, a Magyar Tudo-
mányos Akadémia Számítástechnikai és Automatizá-

lási Kutatóintézetében (MTA SZTAKI) működő Pár-
huzamos és Elosztott Rendszerek Laboratórium

(PERL) vezetője. – A kliensprogram telepítése után a

felhasználónak semmi dolga nincs, a folyamat ezután

automatikus.

Ezzel a módszerrel tehát a kutatók nem az önkén-
tesek kreativitását és játék iránti vonzódását használ-
ják fel, hanem csupán otthoni számítógépeik feles

teljesítményét: a kliensprogram akkor végzi el a köz-
pontból küldött számítási feladatokat, amikor a fel-
használó gépe be van ugyan kapcsolva, de más, a gé-

pet megterhelő feladatot nem végez vele.
A Rosetta és több más „@Home” rendszer őse a

még ma is népszerű SETI@Home volt, amelyet a föl-
dön kívüli értelmes civilizációk rádiójelei után kutató

SETI-programban keletkező irdatlan mennyiségű

adat földolgozására terveztek a kaliforniai egyetem

berkeleyi részlegén működő űrtudományi laborató-

riumban. Innen származik elterjedt közös elnevezé-

sük is, hiszen BOINC-rendszereknek hívják őket, ami

a Berkeley hálózatos számítások nyílt infrastruktúrá-

jának angol rövidítése. Jelenleg hetvenkét hasonló

számítógépes program fut a világon a működésüket

folyamatosan regisztráló BOINCstats.com weboldal

adatai szerint. Ezek között többségben vannak a

gyógyszerkutatással, csillagászattal, éghajlatváltozás-
sal, fizikával kapcsolatos projektek, de van olyan is,

amelyik a szudoku rejtvény- és sakkfeladványok ha-
tékony megoldását keresi. Az eddigi leghíresebb fel-
fedezés egy ilyen rendszerhez kötődik. Az Eins-
tein@Home önkéntesei tavaly az egyik James Bond-
film kapcsán ismertté lett Puerto Ricó-i Arecibo ob-
szervatórium által fogott rádiójeleket elemezve új

pulzárt fedeztek föl.

A budapesti PERL is üzemeltet egy hasonló rend-
szert, amely a SZTAKI Desktop Grid névre hallgat. A

Boincstats.com adatai szerint e projektnek összesen

34 334 felhasználója van a föld 172 országában, közü-

lük 2325-en aktívak.

– Hat éve működik a Desktop Grid, amelyen jelen-
leg három alkalmazás fut,

tehát az önkéntesek há-

rom különböző kutatás

számítási műveleteiben segíthetnek. Az egyik a sokdimenziós számrend-
szereket vizsgálja, a másik az ugyancsak a SZTAKI-
ban fejlesztett KOPI plágiumkereső program műkö-

dését segíti, a harmadik pedig a fizika nem egyensú-

lyi folyamatait kutatja – mondja Kacsuk Péter. – Ön-
kénteseinknek nincs beleszólásuk abba, hogy melyik

alkalmazást szeretnék futtatni. A feladatokat a szer-
ver osztja ki aszerint, hogy mire van épp nagyobb

szükség. Ha az emberek dönthetnének erről, min-
denki azt az alkalmazást futtatná, amelyik több kre-
dittel kecsegtet.

Mik is ezek a kreditek? A felhasználók által el-
nyerhető jutalompontok. Bár az efféle kezdeménye-
zésekben a felhasználók nagy többsége pusztán jó

szándékból vesz részt, a versenyszellem őket is át-
járja. Minél több erőforrást bocsátanak a rendszer

rendelkezésére, annál több pontot gyűjtenek. A leg-
aktívabb résztvevőket toplistákon tartják nyilván. A

csalók ellen azonban itt is védekezni kell. Vannak,

akik szándékosan meghamisítják a számítások

eredményeit, hogy ezzel hátráltassák a kutatást.

Mások érdemtelenül próbálnak előbbre jutni a di-
csőségfalon. Mindezek miatt minden munkacsoma-
got több felhasználóval is meg kell csináltatni, hogy

a kutatók megbizonyosodhassanak az adatok he-
lyességéről.

(Olvasóink is felajánlhatják számítógépük fölösle-
ges kapacitását, ha letöltik a SZTAKI Desktop Grid

programját az szdg.lpds.sztaki.hu webcímről.)



2011. október 8.