Kiemelt bejegyzés

Többé nem frissülő blog

Ez a blog többé nem frissül. Az új cikkek új helyen, a molnarcsaba.wordpress.com címen érhetők el.

2015. július 5.

Szellemhajó

Napjainkban, a műholdas nyomkövetés és a centiméteres pontosságú navigáció korában a hatóságok (és mindenki más) elveszítettek egy gazdátlanul sodródó, elhagyott hajót az Atlanti-óceánon. A legénység nélkül hánykolódó jármű kálváriája februárban kezdődött, amikor eddig tisztázatlan okokból elszakadt az a kötél, amely a kanadai Új-Fundland Saint John’s kikötőjében rögzítette. Az ügynek több furcsasága van, kezdve azzal, hogy az elszabadult hajó visszaszerzésére látszólag sem a tulajdonos cég, sem a kanadai hatóságok nem tettek erőfeszítéseket. Mintha abban lettek volna érdekeltek, hogy a kísértethajó eltűnjön. A nemzetközi sajtó az írek tiltakozására felfigyelve kapta föl most ismét a Ljubov Orlova névre keresztelt hajó történetét. A tengeráramlatokat ismerve ugyanis mostanra valószínűleg átszelte keleti irányban az Atlanti-óceánt, és hamarosan akár katasztrófát is okozhat, ha az ír partok mentén nekiütközik egy másik hajónak vagy egy olajfúró toronynak.



38
éve építették Jugoszláviában a Ljubov Orlovát. Nevét a múlt század első felének egyik legfényesebb szovjet filmcsillagáról kapta, aki a hajó vízre bocsátásának évében hunyt el.

90
méter hosszú a vízi jármű, szélessége 16 méter, merülése 4,6 méter. Sarkköri viszonyokra készítették föl, mert főként az Antarktisz, illetve az Északi-sark vizein szállított turistákat és kutatókat (összesen legfeljebb 110 utast és 70 fős személyzetet). Mint látható, nem kicsi hajóról van szó, így rendkívül szokatlan, hogy szem elől tévesztették.

251
ezer dollárral tartozott a hajó üzemeltetője (és az 51 főnyi személyzetet sem fizette már öt hónapja), amiért is 2010-ben a hitelezők lefoglalták a Ljubov Orlovát a kanadai Saint John’s kikötőjében, és eladták egy cégnek, hogy alkatrészekre bontva értékesítse.

35
kilométer/órás sebességű szél fújt a tengeren, amikor a Ljubov Orlovával elindultak Kanadából, hogy a szétszerelés helyszínére, a Dominikai Köztársaságba vontassák. A háromméteres hullámok közepette a hajót tartó kötelek már az út első napján elszakadtak, a Ljubov Orlova pedig a part mentén kezdett sodródni.

4376
tonna a tömege, így nem csoda, hogy csak hosszas erőfeszítések árán tudta „befogni” a mentésére küldött hajó. De nem szállította vissza a kikötőbe, csak a nemzetközi vizekre vontatta, ahol szabadon engedte.

10
nap telt el a hajó szabadjára engedésétől, amikor a kanadaiak először értesítették az íreket, panaszkodott nemrég az ír parti őrség igazgatója az Irish Independent lap hasábjain. Szerinte a késlekedés miatt nem találja senki a hajót, amelyet ma már rengetegen keresnek a jutalom és a haszon reményében.

1300
tengeri mérföldre (körülbelül 2400 kilométerre) volt a hajó az ír partoktól, amikor utoljára tudomást szereztek hollétéről. Műholdas jeladója nem működik, mentőcsónakjának jeladója viszont rövid ideig vészjelzéseket sugárzott 700 tengeri mérföldre Írországtól. Bárhol lehet az Atlanti-óceán északkeleti térségében, Írországtól egészen a Feröer szigetekig.

2013. november 2.