Kiemelt bejegyzés

Többé nem frissülő blog

Ez a blog többé nem frissül. Az új cikkek új helyen, a molnarcsaba.wordpress.com címen érhetők el.

2015. július 2.

Leszálló

Leszállította az Aviakor repülőgépgyár az utolsó elkészült Tupoljev TU–154-es repülőgépet a megrendelőnek, az orosz védelmi minisztériumnak. Ezzel befejeződött a leghosszabb ideig gyártott szovjet-orosz polgári utasszállító repülőgép története. (Pontosabban új példányok már nem készülnek, a jelenleg üzemelő gépek kifutásáig még évek telnek el.) Egykor a TU–154-es volt a legáltalánosabban használt géptípus sok ország légitársaságánál, de mára a legtöbb cég modernebb típusokra váltott. Éppen ezért a sorozatgyártás leállításáról szóló hírben a repülést nem szorosan követők számára talán nem az a figyelemre méltó, hogy a TU–154-es nincs többé, hanem az, hogy mindeddig gyártották. Pedig a típus képességeit tekintve még ma sincs sok szégyenkeznivalójuk a Tupoljev-tervezőiroda munkatársainak, hiszen például a sebessége mind a mai napig kiemelkedőnek számít.



43
évvel ezelőtt, hétévnyi tervezőmunka után állították szolgálatba az első TU–154-es repülőgépet. A tervek a Tupoljev-tervezőirodában születtek, a gyártás pedig a kujbisevi repülőgépgyárban indult meg. Ez volt az első olyan Tupoljev, amelyet eleve polgári felhasználásra terveztek, a korábbi utasszállító típusok, például a 104-es, 124-es, 134-es hajdani bombázók „szelídített” változatai voltak.

1000
példány készülhetett el a típusból a kujbisevi gyár (mai nevén: Aviakor) szóvivője szerint. Az Aeroflot légitársaság a hetvenes-nyolcvanas években olyan sok TU–154-est üzemeltetett, hogy a légitársaság utasainak fele ilyen típuson utazott, írja az Aviation News.

45 000
óra az alaptípus üzemideje, de ez a megfelelő fejlesztések, extrák beépítésével akár 80 ezer órára is növelhető. Így a cég 2016-ban várja a típus végleges kifutását. Addig tovább gyártják a pótalkatrészeket, és végzik a karbantartást. A teljes leállást meggyorsíthatja, hogy a TU–154-est egyre több útvonalról tiltják ki a szigorodó hangszennyezési szabályok miatt.

975
kilométert képes megtenni óránként a TU–154-es, ezzel az egyik leggyorsabb utasszállító repülőgép még manapság is. Hatótávolsága 5280 kilométer. Három sugárhajtómű hajtja, amelyek jellegzetes módon mind hátul helyezkednek el. Ha van első osztály is az utastérben, 128 ember fér el rajta, ha csak másodosztály van, 156 utast tud szállítani.

17
nem orosz légitársaság használta a típust. Az Aeroflot 2009. december 31-én vonta ki a forgalomból a repülőt, utolsóként a Jekatyerinburgból Moszkvába tartó 736-os járat ért földet. A Malév összesen 18 gépet üzemeltetett belőle 1973-tól 2001-ig. Jelenleg még 18 légitársaság használ összesen 62 TU–154-est, olvasható a Wikipédián.

63
ilyen gép pusztult el balesetben, ez viszonylag magas értéknek számít. A szerencsétlenségek közül 35 halálos áldozatokat is követelt, öt baleset terrorista merénylet miatt következett be. A legutolsó halálos baleset 2010. december 4-én következett be, amikor a dagesztáni légitársaság gépe kényszerleszállást kísérelt meg, de túlfutott a kifutópályán, és három darabba tört. Ketten haltak meg.

2013. március 2.