Kiemelt bejegyzés

Többé nem frissülő blog

Ez a blog többé nem frissül. Az új cikkek új helyen, a molnarcsaba.wordpress.com címen érhetők el.

2015. július 1.

Széllel bélelve

Ritkán említik a sebességet a vízi közlekedés előnyei között. Ez nem csoda, hiszen kijelenthetjük: a hajózás lassú. Éppen ezért megy szenzációszámba, amikor olyan sebességet érnek el hajóval, amilyet szárazföldön is gyorsnak nevezhetünk. Különösen igaz ez, amikor nem motoros hajóról, hanem szél hajtotta járműről van szó. No ne gondoljunk itt óránként több száz kilométeres sebességre, hiszen a vitorlás hajók gyorsulásának gátat szab az őket mozgató szél sebessége. Mindez nem jelenti azt, hogy a jól tervezett és megépített vitorlás hajóval ne lehetne gyorsabban száguldani, mint ahogyan a szél fúj. Ezt a minap Namíbia partjainál be is bizonyította a Sailrocket (vitorlás rakéta) nevű hajó, amely új vitorlás sebességi világrekordot állított föl.



59,23
csomó az új világrekord. Ez óránként 109,7 kilométernek felel meg (egy csomó a hajó sebessége, ha óránként egy tengeri mérföldet, 1,852 kilométert tesz meg). A világcsúcs még hitelesítésre vár, de az ausztráliai hajós, Paul Larsen vezette vitorlás több más rekordot is fölállított.

500
méteres távon mérik, majd átlagolják a sebességet. Így rekorddöntés közben volt pillanat, amikor még gyorsabban, 62,53 csomóval (óránként 115,8 kilométeres sebességgel) száguldott.

275
kilogramm a hajó súlya, hossza és szélessége is 40 láb (12,2 méter). A hajó alakja meglehetősen szokatlan, afféle fél katamarán, csak a sebességrekordra tervezték. A vékony hajótestből derékszögben kiálló rúd végén foglal helyet a megdöntött vitorla.

18
négyzetméter a függőlegeshez képest 30 fokkal megdöntött vitorla hasznos felülete. Ez 193,75 négyzetlábnak felel meg, így a hajó a 150–235 négyzetlábnyi vitorlával rendelkező, B osztályúnak nevezett hajók kategóriájában versenyez a világcsúcsért.

74
centiméter az átmérője annak az elképzelt gömbnek, amelynek ugyanakkora lenne a hidraulikai ellenállása, mint a Sailrocketnek. Tehát elsőrendű szempont volt a tervezésnél az áramvonalasság. A legnagyobb problémát az 50 csomós sebesség fölött a hajótest mellett képződő apró buborékok okozták, amelyek drasztikusan megnövelik az ellenállást. Ezeket a hajó felületére illesztett kis lemezekkel sikerült semlegesíteni.

2,5
csomóval csökken a hajó végsebessége, ha egy 80 kilót nyomó másik utas is beszáll a vitorlásba. Ez a hatás olyan, mintha a szél sebessége csökkenne egy csomóval.

3-szor
gyorsabban képes haladni elméletben a Sailrocket a tervezők szerint, mint a szél sebessége. Bármennyire érthetetlennek hangzik is ez elsőre, ha megfelelő alakú vitorlát szerelünk az árbocra, és azt nem a szélre merőlegesen, hanem hozzá képest gondos fizikai számítások alapján meghatározott szögben feszítjük ki, akkor lehet gyorsabban vitorlázni a szélnél.

24,8
csomóval gyorsabban haladt a szélnél 2008-ban a Sailrocket egy korábbi változata, amikor hirtelen a levegőbe emelkedett, majd a feje tetejére állt. Bár a pilótának nem esett baja, az akkor nem hivatalos csúcsnak számító sebességet nem hitelesítették.

2012. december 1.