Mobiltelefont leszámítva hamarosan mindenféle elektronikus eszközt használhatnak a légi utasok a repülés teljes ideje alatt. Sokan ezt annak beismeréseként értékelik, hogy a tiltás eddig is értelmetlen volt. De biztos, hogy nem csökken ezáltal a repülés biztonsága?
Amikor először utaztam repülőn, már digitálisak voltak a fényképezőgépek. Rendkívüli élmény volt a kifutópályán gyorsító, majd a földtől elrugaszkodó gépben ülni, és ezt meg akartam örökíteni. Így hát végigfotóztam az egész felszállást az ablakból (persze középen ültem, így az öszszes kép felét a szárny foglalta el). Csak később eszméltem rá, hogy a digitális fényképezőgép működtetésével szabályt sértettem. A modern fényképezőgépek ugyanis működésüket tekintve nem sokban különböznek a többi hordozható elektronikus eszköztől: árammal működnek, az elektromosság pedig rádióhullámokat gerjeszt. A rádióhullámok elvileg zavart okozhatnak bármely más elektronikus eszköz (beleértve a repülőgép kommunikációs és navigációs berendezéseit is) működésében. Ezekre hivatkoznak a légügyi hivatalnokok, amikor a fel- és leszállás idején tiltják mindenféle elektronikus eszköz használatát, a mobiltelefonokét pedig az egész repülés ideje alatt.
Végül biztonságban megérkeztünk, nem történt semmi különös. Ahogy egy későbbi alkalommal sem, amikor a mellettem ülő hölgy felszállás közben vadul gépelt BlackBerryjén. E-mailjeinek halaszthatatlan megválaszolását csak arra a néhány másodpercre függesztette fel, amíg – láthatóan rutinosan – újságja alá rejtette a készüléket mindannyiszor, amikor egy stewardess elhaladt mellettünk. A tiltást ismerve felszállás közben igencsak nyugtalanított a viselkedése, mígnem végül kikapcsolta. Ez a szabály, amelyet sokan eddig is értelmetlennek tartottak, most – elsőként az amerikai repülőkön – várhatóan megváltozik. Noha a mobiltelefon ezután is tabunak számít, az egyéb elektronikus eszközök használatát a repülés egész ideje alatt engedélyezik. Valójában mit lehet tudni a veszélyekről?
– Az elektromos eszközök elektromágneses kisugárzás elleni védelme ma már sokkal jobb, mint amilyen régen volt, így ma már nem zavarhatják ezek a rendszerek a repülők navigációs berendezéseit – válaszolta kérdésünkre Maros Dóra, az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara híradás-technikai intézetének igazgatója. – A szakirodalomban véleményem szerint soha nem jelent meg egyébként ténylegesen bizonyító erejű vizsgálat arról, hogy bármikor is zavart okoztak volna az efféle eszközök. Mindössze néhány gyanús eset volt, például amikor egy repülő fedélzeti komputere újraindult feltételezhetően azért, mert valaki bekapcsolt egy készüléket, és ettől pánik tört ki.
De a repülést vagy a navigációt jelentősen befolyásoló üzemzavar, amelyet az utasok elektronikus eszközei okoztak volna, Maros Dóra szerint soha nem volt. A mobiltelefonokat azonban külön kell kezelnünk, hiszen ezek a működésük lényegéből adódóan bocsátanak ki rádióhullámokat, nem csak a bennük folyó elektromosság „mellékhatásaként”. A gyakorlatban, mutat rá az intézetigazgató, még sincs sok különbség mobilok és egyéb „kütyük” között.
– Mobiltelefonálni repülőn csak a földön, illetve fel- és leszállás közben, kis magasságon lehet. Egyszerűen azért, mert az adótornyok nem felfelé, hanem lefelé sugároznak, így egy-két kilométeres magasságban megszűnik a térerő – érvel Maros Dóra. – Márpedig a telefon igazából csak beszélgetés közben bocsát ki magából jelentős teljesítményű rádióhullámot. A bázisállomásról a telefonba érkező jelek hatása elhanyagolható. A mobiltelefon által kibocsátott hullámok elvileg zavarhatnak bizonyos berendezéseket, de csak akkor, ha azok működési frekvenciája megegyezik a mobil jeleinek frekvenciájával. Márpedig általában nem egyezik meg. Csak gondoljunk bele, hány millió mobil és hány millió navigációs eszköz működik a földön, és ezek általában egyáltalán nem zavarják egymás működését.
Hasonló megállapításra jutott az amerikai szövetségi légügyi hatóság egyik tanácsadó testülete is, sőt még tovább is ment ennél. Miközben javasolta a telefonálásra nem alkalmas eszközök korlátozás nélküli engedélyezését, megjegyzi, hogy igazából a mobiltelefonok engedélyezésében sem látna kivetnivalót. Ezért szorgalmazza, hogy az illetékes másik kormányhivatal, a szövetségi távközlési hatóság vizsgálja felül a tiltását.
A légügyi szakemberek kimondva-kimondatlanul arra számítanak, hogy az utasok fegyelmezetlensége és a szabályok betartásának ellenőrizhetetlensége idővel okafogyottá teszi az egész tiltást. A gyakorlatban ugyanis megoldhatatlan – mutatott rá a tanácsadó testület egyik tagja a The Wall Street Journalnek adott interjúban –, hogy a légikisasszonyok repülés közben minden egyes utas összes kütyüjét ellenőrizzék, hogy azon vajon tényleg kikapcsolták-e a mobil-összeköttetést.
Valójában a tilalom fokozatos enyhítése várhatóan egyáltalán nem jelent új biztonsági kockázatot a mai állapothoz képest. Az amerikai légi utasok egyharmada ugyanis egy idei felmérés kérdéseire válaszolva bevallotta, hogy feledékenységből vagy nemtörődömségből már hagyott bekapcsolva elektronikus eszközt felszállás közben is. Ezen eszközök hatvan százaléka pedig telefon volt. Tehát már ma is az számít igazából ritkaságnak, ha egy olyan járatot fogunk ki, amelyiken egyetlen mobiltelefon sem üzemel a repülés teljes ideje alatt.
Sok ember azért nem törődik a tiltással, mert meg van győződve róla, hogy a szabályozás motívumai között korántsem az utasok biztonsága, sokkal inkább a légitársaságok üzleti érdekei vannak túlsúlyban. Szerintük igazából azért nem telefonálhatnak a saját készülékükkel, és azért nem böngészhetik a világhálót a saját mobilinternet-előfizetésüket használva, hogy rá legyenek szorítva a légitársaság által kínált, csillagászati összegekbe kerülő telefon- és internetszolgáltatásra.
Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a legtöbb utas csak akkor támogatja a mobiltelefonálás engedélyezését a repülőn, ha a saját telefonjáról van szó. A felmérésekből kitűnik ugyanis, hogy sokan elkerülnék azokat a járatokat, amelyeken nem lehet pihenni a hangzavartól, amelyet az unalmukban telefonáló utasok keltenek. A szomszéd ülésen órákig csevegő utastól rettegők azonban joggal bízhatnak a közlekedésbiztonsági bürokráciában: a közeljövőben várhatóan fel sem merül a mobilok tilalmának felfüggesztése.
2013. november 16.