Kiemelt bejegyzés

Többé nem frissülő blog

Ez a blog többé nem frissül. Az új cikkek új helyen, a molnarcsaba.wordpress.com címen érhetők el.

2015. szeptember 16.

Zsákban a rakéta

Jövőre kezdi árulni egyszemélyes repülőgépét az új-zélandi Martin Aircraft vállalat. A helyből függőlegesen fel- és leszálló gépezetet az évtizedek óta várt, az embert a madarakéhoz hasonlatos szabad repülés képességével felruházó „sugárhajtású hátizsákok” (elterjedt angol kifejezéssel jet pack) első képviselőjeként reklámozzák. A repülőgép a valóságban ennél azonban jóval földhözragadtabb. Méretei a hátizsák helyett inkább egy szekrényre emlékeztetnek.

Hajtóművében pedig sugárhajtású turbinák helyett a drónok legelterjedtebb típusaiban üzemelő, helikopterszerű propellereket találunk (persze jóval nagyobb méretben). Az alkalmatosság repülését olvasóink is megnézhetik a youtu.be/eq5jHxj4vUw címen. Az eszköz emellett valóban újszerű, hiszen a pilóta a gépezet oldalán áll, a felszálláshoz pedig nincs szükség kifutópályára, így a nagyon gazdagok hobbiröpködése mellett hasznos feladatot is elláthat, a rendőrség, a mentők vagy a tűzoltók munkáját is segítheti.

1000
méter magasra képes a gép emelkedni, olvasható a Live Science internetes magazinban. Az első tesztrepüléseket 2013-ban kezdték, és nemrégiben fellépett a párizsi légi bemutatón.

120
kilogrammos terhet képes szállítani a teli üzemanyagtartályokban szállított, kőolajalapú hajtóanyag súlyán felül. Tehát ha sok rakománnyal, nehéz műszerekkel, berendezésekkel akarunk vele felszállni, érdemes sovány pilótát választani.

40
csomó (74 kilométer óránként) a repülő csúcssebessége. A váza szénszálas anyagokból és alumíniumból épül fel, a propellereket fémgyűrű veszi körbe, így védve meg a pilótát a balesetektől.

30–50
kilométer a gép hatótávolsága, tehát egyetlen üzemanyag-felvétellel ekkora távot tud megtenni. Ha repülés közben mégis csütörtököt mondana valami, a beépített ejtőernyő segítségével a pilóta elhagyhatja a járművet, és katapultálhat.

30
percig képes egy tankolással a levegőben tartózkodni. Nemcsak a hajtóműve hasonlít a drónokéra, ha a használó úgy kívánja, távirányítású robotrepülőként is képes az eszköz repülni. Ily módon olyan helyekre, például erdőtüzek fészkeibe, vegyi anyaggal mérgezett területre is be lehet vele repülni, ahová a pilóta nem merészkedne.

200
ezer dollár (57 millió forint) körüli áron fogják árulni a jobb magyar szó híján talán személyi repülőgépnek hívható masinát, amely összevethető a használt kis repülőgépek árával. Emiatt nem valószínű, hogy e közlekedési eszköz a közeljövőben tömegek mindennapi utazási szokásait változtatja majd meg.

26
másodpercig tudott csak a levegőben maradni egy konkurens cég sugárhajtású hátizsákos pilótája nemrégiben. Bár az ő gépezetük valóban hátizsáknyi méretű, és csak 45 kilogrammot nyom, a hidrogén-peroxid hajtóanyag pillanatok alatt elfogy.

4
perc alatt futhatnak majd le a (nem élsportoló) katonák egy mérföldet, méghozzá nagy távolságokat változatlan tempóban megtéve, ha beválik a futásgyorsító rakétahátizsákot fejlesztő kutatók ígérete. A mérföldes futás jelenlegi világrekordja 3:43 perc. Az eszköz jelenlegi prototípusa mintegy 7 kilogrammos tolóerőt biztosít viselőjének, és egy teszten az egyébként 5:20-as mérföldre képes futót 5:02 percre gyorsított. A négy perc tehát még odébb van.

2015. augusztus 15.